Bloková výnimka odstraňuje prekážky , ktorými sa výrobcovia áut bránili konkurencii.

BLOKOVÁ VÝNIMKA

V roku 2004 nastala v Slovenskej republike zásadná legislatívna zmena v odbore autoopravárenstva, a to uvedením platnosti "NARIADENIA KOMISIE (ES) č. 1400/2002 zo dňa 31.7.2002 o použití čl. 81 odst. 3 Zmluvy na kategórie vertikálnych dohôd a jednania vo vzájomnej zhode v odvetví motorových vozidiel skrátene nazývaná "Bloková výnimka".

Čo to však pre bežného motoristu znamená?

Vodič už nemusí jazdiť so svojim autom v záruke do značkového autoservisu na bežnú údržbu a servis.

Môže, bez straty záruky, servisovať svoje auto v akejkoľvek autoopravovni, ktorá je odborne pripravená a použije originálne prvovýrobné alebo kvalitatívne rovnocenné náhradné diely .

Výhodou je výrazne nižšia cena ako pri oprave v značkovom servise.

  • bloková výnimka je v platnosti od 1.1 1.2004
  • dáva možnosť prevádzať nezávislým servisom značkový servis, údržbu a opravy aj nových automobilov v záručnej dobe a to bez straty záruky samozrejme pri dodržaní postupov a rozsahu prác predpísaných výrobcom automobilu a pri použití originálnych alebo kvalitatívne rovnocenných náhradných dielov
  • možnosť prístupu k technickým informáciám, dielenským príručkám a to aj o nových automobiloch
  • možnosť prístupu k originálnym náhradným dielom, originálnej diagnostike a školeniam a to nediskriminačne, včas a použiteľným spôsobom na rovnakej úrovni ako autorizovaným servisom
  • možnosť nakupovať originálne a kvalitatívne rovnocenné náhradné diely , informácie a diagnostiku od nezávislých distribútorov náhradných dielov

Úprava pravidiel Blokovej výnimky platná od 1. júna 2010

Európska komisia zmenila pravidlá blokovej výnimky pre automobilový sektor . Na rozdiel od minulosti automobilky budú povinné uznať reklamácie aj vtedy , ak vozidlo absolvovalo opravu v neautorizovanom servise. Ďalšie zmeny sa týkajú nového usporiadania predaja nových vozidiel.

Európsky automobilový sektor dostal v roku 2002 blokovú výnimku z pravidiel voľnej súťaže, ktorá mala zabrániť automobilkám vybudovať si nezdravé dominantné postavenie. Medzičasom sa však situácia zmenila a Európska komisia na ňu zareagovala úpravou blokovej výnimky . Platnosť nových pravidiel sa predlžuje do 31.5.2028.

Záruka nepadne

Najdôležitejšia zmena vstúpila do platnosti 1. júna 2010 a týka sa záručného a pozáručného servisu vozidiel. Dôvodom zmien je výrazný vzostup nákladov na opravy a údržbu v posledných rokoch, ktoré podľa komisie tvoria až 40 % nákladov na prevádzku vozidla. Brusel preto rozhodol, že spotrebiteľ má právo slobodne sa rozhodnúť, kde si nechá auto servisovať.

Výrobcovia a importéri už nesmú odmietať prijatie reklamácie ani nijak obmedziť záruku, ak si majiteľ vozidla nechal vykonať opravu v inom než autorizovanom značkovom servise. Podľa nových pravidiel sú automobilky povinné poskytnúť technické informácie o danom type aj nezávislým servisom a musia uvoľniť tieto údaje pre vozidlá, ktoré získali typové osvedčenie po 1. septembri 2009. Novinkou je aj povinnosť automobiliek umožniť značkovým a neznačkovým servisom vybrať si náhradné diely od alternatívnych výrobcov .